Επίλυση του ζητήματος του πρώην 184 και δωρεάν εξυπηρέτηση των πολιτών

Όπως είναι γνωστό εδώ και δύο μήνες περίπου για να κλείσει κανείς ραντεβού σε γιατρούς του ΕΟΠΠΥ θα πρέπει να πληρώσει ένα ευρώ ανά κλήση (από σταθερό τηλέφωνο). Σύμφωνα με ενημερωτική ανακοίνωση του ΕΟΠΠΥ, μέχρι σήμερα το συνολικό κόστος για κάθε τηλεφώνημα στο 184 ήταν 1,42 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και το μεγαλύτερο μέρος του καταβαλλόταν από τον ΕΟΠΠΥ προς τα call centers, ενώ οι ασφαλισμένοι πλήρωναν μόνο το μέρος που αναλογούσε στο κόστος της τηλεφωνικής κλήσης (αστική χρέωση). Ετησίως ο ΕΟΠΠΥ για τη λειτουργία του 184 κατέβαλλε 8,8 εκ. ευρώ, ποσό που πλέον (μετά την ένταξη στο σύστημα και άλλων ταμείων) εκτιμάται ότι θα έφτανε τα 15 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα πάντα με τον ΕΟΠΠΥ, το κόστος αυτό είναι δυσβάσταχτο για τον οργανισμό, και γι’ αυτό αποφάσισε να το μετακυλήσει στους ασφαλισμένους (αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι με το νέο σύστημα, εκτός από τα call centers εισπράττει και ο ΕΟΠΠΥ 0,09 ευρώ ανά ραντεβού, ποσό που μπορεί να ανέλθει και στα 2 εκ. ευρώ ετησίως!). Μεταξύ των πλεονεκτημάτων του νέου καθεστώτος μάλιστα ο ΕΟΠΠΥ ανακοινώνει ότι περιλαμβάνεται το γεγονός πως υπάρχει «εναλλακτική δωρεάν δυνατότητα επιτόπιου κλεισίματος ραντεβού στις μονάδες υγείας του Οργανισμού».

 

Η σημερινή κατάσταση

Ανεξάρτητα από το βάσιμο ή μη των αιτιών που επικαλείται ο ΕΟΠΠΥ, η ουσία είναι ότι οι ασφαλισμένοι καλούνται, σε εποχή ύφεσης, να πληρώσουν την υπηρεσία των ραντεβού αυξημένη κατά 400% (!). Και μάλιστα πρόκειται για μια υπηρεσία που βρίσκεται στον πυρήνα των υποχρεώσεων του ΕΟΠΠΥ και άρα θα έπρεπε να καλύπτεται από τα ασφάλιστρα (σκεφτείτε για παράδειγμα πόσο παράλογο θα μας φαινόταν αν μας έλεγαν ότι θα πρέπει να πληρώνουμε με κάθε επίσκεψη ένα ποσό για την καθαριότητα του κτιρίου, προκειμένου να μην αναλάβει αυτό το κόστος ο Οργανισμός).

Το κόστος είναι σημαντικό και άδικο για μεγάλο μέρος του πληθυσμού (ιδίως αν λάβουμε υπόψη ότι π.χ. οι ηλικιωμένοι χρειάζονται μόνο για τη συνταγογράφηση των φαρμάκων τους να κλείσουν πολλά ραντεβού ετησίως), γι’ αυτό τις τελευταίες εβδομάδες υπήρχε ουρά αρκετών ωρών στη γραμματεία ραντεβού του ΕΟΠΠΥ Ν. Σμύρνης, ενώ πλέον ακόμη και αυτή η δυνατότητα καταργήθηκε λόγω λήξης των συμβάσεων του αρμόδιου προσωπικού.

 

Η πρόταση της ΣΤΡΟΦΗΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

Μπορεί να υπάρξει μια άμεση λύση, που θα απαλύνει ουσιαστικά το πρόβλημα (αν και φυσικά η ενδεδειγμένη λύση είναι η εσωτερίκευση της υπηρεσίας ραντεβού στον ΕΟΠΠΥ):

Να δοθεί στους δήμους δωρεάν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα κρατήσεως ραντεβού που χρησιμοποιούν τα call centers και οι γραμματείες των μονάδων υγείας. Έτσι, κάθε δήμος, αξιοποιώντας το υπάρχον προσωπικό του, μπορεί να ορίσει αρκετά επιπλέον σημεία όπου θα είναι δυνατό ο πολίτης να κλείσει ραντεβού δωρεάν (π.χ. δημοτικά ιατρεία, ΚΑΠΗ, κοινωνική υπηρεσία κλπ).

Με αυτόν τον τρόπο θα αποσυμφορηθούν οι γραμματείες, ενώ επιπλέον θα μπορούν να κλείσουν δωρεάν ραντεβού και όλοι εκείνοι που σήμερα δεν μπορούν να περιμένουν για αρκετές ώρες στην ουρά. Επιπλέον, θα μειωθεί το κόστος των υπηρεσιών των δήμων που κλείνουν σήμερα τηλεφωνικά ραντεβού για διάφορες κατηγορίες πολιτών (π.χ. συμμετέχοντες στο Βοήθεια στο Σπίτι). Θα υπάρχει πια μια πραγματικά λειτουργική εναλλακτική λύση για χιλιάδες ασφαλισμένους και σε μεγάλο βαθμό στις τηλεφωνικές γραμμές θα καταφεύγουν μόνο όσοι το επιλέγουν για λόγους διευκόλυνσης.

Με δεδομένο ότι ο ΕΟΠΠΥ αναγνωρίζει την ανάγκη ύπαρξης εναλλακτικών δωρεάν λύσεων και οι συμβάσεις με τα call centers δεν την απαγορεύουν (καθώς αυτά δεν λειτουργούν με εγγυημένη πελατεία, αλλά ουσιαστικά αμείβονται με το κομμάτι, και η αμοιβή τους δεν πρόκειται να θιγεί), η πρότασή μας μπορεί να προχωρήσει απρόσκοπτα. Ακόμη όμως και στην περίπτωση που υπάρξουν διαμαρτυρίες, είναι προφανές ότι το κοινό συμφέρον προέχει από το συμφέρον κάποιων εταιρειών.

Άλλωστε, είναι ντροπή στην εποχή των νέων τεχνολογιών, που θα ήταν εφικτό ακόμη και να μπορεί ο κάθε πολίτης μόνος του να κλείνει ραντεβού μέσω ίντερνετ, να υιοθετούμε πιο κλειστές και πιο ακριβές λύσεις για να κάνουμε τόσο απλές εργασίες.

Η Στροφή Νέας Σμύρνης κατέθεσε στο δημοτικό συμβούλιο την παραπάνω πρόταση και το κάλεσε να την υιοθετήσει και να απευθύνει στη διοίκηση του ΕΟΠΠΥ αίτημα για την παροχή στο δήμο πρόσβασης στο σύστημα κρατήσεως ραντεβού, από συγκεκριμένα κατάλληλα σημεία (δημοτικά ιατρεία κ.λπ.). Παράλληλα, ο Δήμος Ν. Σμύρνης να στηρίξει το σχετικό αίτημα στην ΚΕΔΕ και να συμμετάσχει σε σχετικές πρωτοβουλίες σε συνεργασία με άλλους δήμους.

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed